Vitlökssmör

Publicerad 2014-03-05 10:20:09 i Recept - Mat,

 
Sist jag bakade semlor vispade jag grädden lite för hårt. För att inte slänga fortsatte jag att vispa grädden till smör. Smör är inga konstigheter, det innehåller bara grädde och ev lite salt. Att göra eget smör är ju det enklaste man kan göra. 
 
Gör så här: Häll ett par deciliter vispgrädde i en bunke. Vispa grädden till ett fint skum. Fortsätt sedan att vispa tills skummet först faller ihop och blir grynigt och bildar smörkulor. Den fasta delen är själva smöret och den vätska som bildas kallas kärnmjölk. Häll bort kärnmjölken och smaksätt smöret med lite salt eller andra spännande kryddor. Själv rev jag i vitlök. Du tillsätter precis det du vill ha. Man kan också blanda ut med lite olivolja för att smöret inte ska vara lika hårt, då får du mjuksmör.

Klart! Nu har du gjort ditt eget smör

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela