Piñata till barnkalas

Publicerad 2014-03-04 14:56:00 i Barn, DIY, Tips,

Nu är jag tillbaka! Vabruari har satt sina spår här på bloggen. Verkar som om alla är mer eller mindre sjuka såhär års. Jag tänkte dela med mig av ett ganska spännande kalastips. Jag tycker att kalas ska anpassas efter barn och syftet är att DE ska ha kul och minnas kalaset. När Tarik fyllde 1 år ville vi ha kalas för honom. Vi bjöd alla nära och kära. Många av våra vänner har barn i 3 års åldern och jag ville göra något extra kul för dem.
 Godisregn är ju kul, tänkte jag. Men hur ska man få till det? Piñata kom jag att tänka på. Det är ju ett utmärkt sätt att få barnen engagerade och nyfikna. Så då satte jag igång med mitt projekt. Räkna med att du behöver ca. 1,5 vecka på dig, för tapetklistret ska hinna torka. Det här projektet är också väldigt kul att göra tillsammans med barn runt 3 års åldern och uppåt. De tycker ju om att pyssla så här har ni ett tillfälle då ni tillsammans kan förbereda inför kalaset.
Jag ville ha 2 piñatas. Alla ska kunna få chansen att slå.
 
För 1 piñata behöver du:
 
1 ballong av valfritt utseende
ev. 2 pappersmuggar som öron i sidorna av ballongen
tapetklister (recept nedan)
tidningsremsor
valfri dekoration 
snöre
godis
något att slå piñatan med
 
Tepetklister
Att göra tapetklister tar bara några minuter. Det är jättesmidigt. 

Du behöver:
4 dl vatten
En halv dl socker
En och en halv matsked potatismjöl

Gör så här:
Blanda ut potatismjölet med hälften av vattnet så att det blir en jämn smet. Sedan kokar du upp resten av vattnet plus socker i en kastrull. Tag av kastrullen från plattan och häll i smeten med potatismjöl och vatten. Rör hela tiden. Låt blandningen hettas upp igen men låt den inte börja koka. Sen behöver du bara låta det kallna och vips har du giftfritt och fungerande tapetklister till alla projekt.

Såhär gör du piñatan:

Börja med att riva ut tidningsremsor så att du har detta färdigt. Händerna blir nämligen kletiga och då är det ganska svårt att riva ut remsor, dvs om du inte har hjälp av någon. Blås upp ballongen så mycket det går. Klistra på pappersmuggarna i sidorna. Börja med att doppa i tidningsremsorna i tapetklister, ta bort överflödigt klister med fingrarna och klistra remsan på ballongen och muggöronen. Upprepa följande tills hela ballongen är täckt med remsor. Var försiktig så att ballongen inte går sönder. Om du tar hjälp av ett barn så är det bra om de doppar remsorna i tapetklister och du klistrar detta på ballongen, så minimerar du risken för att ballongen ska gå sönder. 

Det smidigaste sättet att utföra detta på är om du lägger ballongen med öppningen nedåt i ett stort glas eller vattenkanna och på så vis klistrar du på remsor. Notera också att du måste lämna en liten öppning på ballongen där godiset ska in. 

Låt nu ballongen stå och torka till i ca. 2 dagar. Därefter upprepar du hela processen en gång till. Vill man skynda på processen så har jag för mig att det gick bra att blåsa med hårtork också. Ballongen ska vara täckt med 2 lager pappersremsor så att den är tillräckligt hård. Första gången jag gjorde detta klistrade jag på med 3 lager pappersremsor och den var ganska svår att knäcka. Jag tror det räcker gott och väl med 2 omgångar.

När ballongen är torr med 2 lager pappersremsor går det bra att göra sönder ballongen innuti och dra ut den genom öppningen. Nu är skalet tillräckligt hårt för att dekoreras och fyllas på med godis. Gör ett litet hål på sidorna av pinatan och trä ett starkt snöre igenom. Fyll på med godis och täpp sedan igen öppningen med 2 lager tapetklister. Att vänta under det här projektet är det mest tråkiga. Sist ut är det roliga- dekorationen. Dekorera kan ni göra fritt. Här finns inga gränser. Man kan måla hela pinatan vit för att sedan måla något på den och ma kan använda silkespapper för att göra nån figur...Sen är det bara att bankas sönder av förväntansfulla barn.Hoppas att beskrivningen går bra att utläsa! Lycka till!

 

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2016-05-16 19:44:57

Haha, ballongen sjönk ju ihop efter nån dag! Tack och lov hade "skelettet" stelnat så pass mycket att det fortfarande höll ihop utan ballongens stöd. Men tvivlade starkt på att det skulle klara tyngden av ännu ett lager med blött papper, så fick försiktigt blåsa upp en ny ballong inuti! Det var nervöst, men det gick faktiskt! Nu väntar jag med spänning på att börja med tredje lagret!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela