Muffinssemla

Publicerad 2014-03-05 10:06:54 i Recept - Mat,

Mina goda semlemuffins som jag föredrar att baka framför vanliga semlor. Dessa gjorde jag och Tarik för någon dag sen, gick hur smidigt som helst. Min muffinsform kommer från Ikea.
 
12 lagom stora muffin

2 ägg
2 dl strösocker
100 gram smör
1 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
1 dl fint riven mandelmassa
2 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver

Smält smöret och låt det svalna en smula. Häll i filmjölken.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna och blanda med äggsmeten. Rör försiktigt ner det smälta smöret och filmjölken. Skeda upp i 12 formar, på muffinsplåt. Ställ in i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15 min. Prova med sticka. Den ska vara torr.

Grädde
mandelmassa
florsocker

Skär av toppen. Lägg på mandelmassa och spritsa på grädde. På med toppen och pudra över florsocker.

Här är en som hugger i! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela