Miljövänligare städning

Publicerad 2014-03-27 22:44:00 i Ekologi,

Jag är verkligen jättedålig med att ha städprodukter hemma. Överlag har jag endast använt såpa, och då till allt. Såpa funkar bra på alla ytor och att ha ett skonsamt rengöringsmedel som funkar på allt är toppen för mig. Eftersom min såpa tog slut för några veckor sen beställde jag hem lite nya produkter att testa. Jag kan verkligen rekommendera vitaminvaruhuset.se där jag beställer lite allt möjligt. Fri frakt och supersnabba leveranser av varor som är dubbelt så billiga som på hälsokost. Här beställer jag alla vitaminer, Tariks ev. krämer, solksyddsfaktorer, shampo, handtvål och nu sist våra städprodukter.
 
Jag väljer att inte städa vårt hem med kemikailer. Jag vill inte att vi ska andas in skit och jag vill definitivt inte riskera att Tarik ska utveckla allergi. Jag vill använda miljövänliga alternativ som är skonsamma och som tar hänsyn till allergiker, barn och hela vår planet. Kemikalieinspektionen skriver om rengöringsmedel som exempel på farliga produkter som kan påverkla kroppen negativt på olika sätt. Det finns i vissa produkter kemiska ämnen som kan ge allergi eller störa hormonbalansen. Man kan ju tycka att "små mängder skadar inte" men vi utsätts för gifter HELA TIDEN och dessa små mängder resulterar i tillräckliga mängder under en hel dag. Det finns tydliga tecken på att det blir svårare att skaffa barn, att fler kommer drabbas av cancer, missbildningar, adhd, autism och diabetes. Det är svårt att bevisa sambanden men forskare är oroliga eftersom de hittar just de här skadorna på djur som utsatts för samma kemikalier som är vanliga i våra hem. Vad som händer med oss människor visar sig i många fall först när nästa generation växer upp. 
 
I många fall kommer vi inte ifrån kemikalierna men i de fall vi kan välja, tycker jag att vi ska välja med eftertanke. Håll koll på märkningarna Svanen eller Bra Miljöval när du handlar städprodukter nästa gång eller beställ dessa som jag har testat. Kan varmt rekommendera.
 
Attitude är varumärket för rena rengöringsprodukter, godkända av EcoLogo - en kanadensisk ekocertifiering. Attitude jobbar efter mottot att det som rör vid oss varje dag ska vara rent från kemikalier som kan vara skadliga för oss. Attitudes produkter är inte testade på djur.)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela