Krämig linsgryta

Publicerad 2014-03-31 14:06:00 i Recept - Mat,

Imorse tillagade jag den här fantastiskt goda linsgrytan. Från början var det väl inte tänkt bli en linsgryta, ville mest koka lite grönsaker till Tariks lunch. Ibland blir det väl bättre än vad man har tänkt sig.
 
Jag vräkte i alla möjliga grönsaker. Allt ekologiskt såklart. Hemligheten är väl att koka i en gjutgärnsgryta med lock så att grönsakerna bevarar alla nyttigheter och så inbillar jag mig att den blir extra mustig och god.
Hacka i centimeterstora bitar och fräs de grönsaker du har hemma. Jag hade i vitkål, morötter, palsternacka, gulbetor, broccoli, tomat, zucchini, purjolök, vitlök. Tillsätt lite vatten i taget allteftersom. Koka med lock. Avsluta med kryddor, buljong, tomatpuré. Vill man spica till grytan ska man absolut ha i chili och cayennepeppar. Eftersom Tarik äter vår man är jag lite försikigt med just detta. Tillsätt mer vatten och avsluta med linser och mer vitlök. Koka i ca 15 min till på svagt värme. Sammanlagt kokade min gryta på sagt värme i mer än 1h. 
Servera grytan med yoghurt. Det här hade min syrra gillat, en riktig veggiemåltid i hennes smak. Nästa gång kommer jag lägga i kokta kikärtor för lite extra krisp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela