Säg Nej Tack till industrigröt!

Publicerad 2014-01-18 21:41:00 i Recept - Mat,

Det är faktist inte så svårt! Varför tror vi att vi måste köpa färdig industrigröt när vi enkelt kan göra egen? Eller välling för den delen. Jag vet inte.. kanske för att vi är osäkra på om bebis får i sig alla näringsämnen. Men det gör den, oroa dig inte! Eller är det för att vi tror att det går snabbare med färdig? 
 
Jag var osäker ganska länge tills jag började läsa på och insåg att jag enkelt kan göra egen. Ekologiskt till och med. Ja. Och billigare, mycket billigare. 
 
 
Jag har valt 4 typer av mjöl som jag gör min pojks gröt av. Jag listar dem här nedan med lite fakta:
 
Nyponskalmjöl - OTROLIGT rikt på C-vitamin och innehåller massor av antioxidanter! Det sägs att ett enda nypon ger oss hela dagsbehovet av C-vitamin. I flera studier har nypon visat sig vara effektivt mot ledvärk som till exempel artros och reumatoid artrit (innehåller mycket kalcium). Nypon innehåller även mycket folsyra som är särskilt bra för kvinnor som planerar att bli gravida. 
 
Skrädmjöl - är tillverkat av svensk, ekologisk havre som fuktats, rostats och sedan malts till mjöl. Det är en fullkornsprodukt som har kvar alla sädeskornets beståndsdelar och är därför naturligt rikt på fibrer och mineraler. 
 
Hirsflingorär väldigt rika på B-vitamin som annars främst finns i animaliska produkter. Hirsflingor är därför ett väldigt bra alternativ för vegetarianer. Det är rikt på järn, kisel, magnesium, zink, fluor, kalcium och kalium. Det är bland det äldsta sädeslagen och tros komma från Ostasien. 
 
Hampamjöl innehåller höga halter av protein, phytosteroler, ligniner, vitaminer, en mängd olika mineraler och fortfarande ca 10 % olja. Hampafrön är ett mycket unikt frö. Den är den enda vegetabiliern som innehåller alla essentiella proteiner och essentiella fettsyror. Aminosyrorna (proteinerna) har en bättre sammansättning än proteinkällor som kött, ägg och tofu. Och de är lättsmälta till skillnad från de flesta vegetabiliska proteinkällorna.
 
Ja, vad säger ni? Det blir väl en bra blandning av fibrer, mineraler och vitaminer? Jag är extra glad för att bebis får i sig bra med protein genom hrisflingorna och hampamjölen eftersom vi sällan äter kött. 
 
 

Receptet är på bearbetning.. fortsättning följer.
 

Kommentarer

Postat av: Lisa

Publicerad 2014-04-07 14:17:21

Det där ser jätteintressant ut!!! Har du kommit fram till nåt bra recept på gröt/välling?

Svar: Tyvärr inte, då Tarik inte äter välling har jag inte ett bra recept på just välling. Lägger upp ett inlägg snart om gröt!
minasstil.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela