Tjejkväll

Publicerad 2014-02-02 17:23:47 i Recept - Mat,

 
Det var så himla trevligt att ha vänninorna över igårkväll. Vi hade så himla kul och vilket drag det blev mot småtimmarna! Idag ligger jag i sängen hela dagen och tittar på serier, äter pizza och slumrar till ibland. Resten av familjen är hos farmor.
 
 
Då mina vänner är tokiga i choklad bakade jag hasselnötsbullar.
 

Deg:
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
14 dl vetemjöl

Fyllning:
Ca 1 dl hasselnötskräm, till exempel nutella

Garnering:

Uppvispat ägg och hackade hasselnötter

Smält smöret och blanda ner mjölken. Värm till 37 grader. Rör i den smulade jästen så att den löser sig och därefter socker, salt, vaniljsocker och så mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att arbeta. Ett tips är att använda så lite mjöl det bara går och sedan fylla på vid utbakningen om det behövs istället. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Dela i två delar. Baka ut med mjöl och kavla till tunna fyrkanter. Bred på nutella och vik fyrkanterna dubbla. Skär i 2 cm tjocka strimlor, tvinna och snöra ihop till en bulle. Lägg på smord plåt och jäs under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg, strö över hackade hasselnötter och grädda i 250 grader i 5-8 minuter.

 
Fantastiskt goda
 
 
Snabbt slängde jag ihop min superenkla smörgåstorta som alltid är uppskattad, Den går att göra på 10 min och kräver inte särskilt mycket kärlek... Hinner jag, lägger jag ner tid på att dekorera den lite snyggare, det syns att jag inte hann den här gången. 
 
Smörgåstårta 
 
1 förpackning polarkaka 
 
Sats 1
tonfisk (går bra med kyckling också)
creme fraiche
majonäs
citron
salt&peppar
 
Sats 2
ajvar relish 
(en gång i tiden grillade jag paprika som jag hackat och gjorde värsta röran på. Upptäckte vid ett tillfälle att det går lika enkelt med färdig ajvar relish. Den jag använder är dessutom en som mamma gjort själv. 
 
Sats 3
Avocado
citron
salt
 
Täcke
creme fraiche med lite majonäs
runt har jag hackad ruccola 
dekorera gärna med tomat, vindruvor, physalis, granatäpple och 
 
Mixa de tre olika satserna och smaka av. Många tror att den kommer att smaka tonfisk och därmed kanske lukta, men den här är fantastiskt god. Jag använder mycket citron så då försvinner den där smaken av tonfisk. Många tror att den är av kyckling.. 
 
Bred sats 1 på den första kakan, sats 2 på den andra och sats 3 på den tredje. Täck med creme fraiche blandat med majonäs och dekorera. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela