Fairtrade-ambassadör

Publicerad 2014-05-08 11:30:00 i övrigt,

 
För några månader sen gick jag en ambassadörsutbildning för Fairtrade här i Jönköping. Eftersom jag ville veta mer om Fairtrade gjorde jag anmälan på Sensus och fick svar om att jag var antagen att gå kursen. Då Jönköping är en Fairtrade City erbjuds man att gå kursen gratis. Att vara Fairtrade City betyder bl.a. att det finns ett antal butiker och caféer i kommunen där allmänheten kan göra ett etiskt val. Att vara ambassadör innebär att fortsätta jobba aktivt för att påverka och göra skillnad i staden bl.a. genom enkla val i butiken.
 
Fairtrade är en oberoende produktmärkning som skapar förutsättningar för odlare och anställda att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. När du handlar och väljer Fairtrade-märkta produkter bidrar du till att odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor. Detta ger trygghet för alla dem som inte har så stora marginaler att leva på. Odlarna får också en premie som används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt, tex i en ny skola, nya bostäder och hälsovård, eller till investeringar i jordbruket. Beslutet för hur premien ska användas tas gemensamt av odlarna. Fairtrade handlar inte bara om att få en bättre ekonomisk situation. Kriterierna främjar också demokratin, organisationsrätten samt miljöhänsyn i produktionen. Barnarbete och diskriminering motverkas.
 
Under utbildningen blev jag tillfrågad att jobba med Fairtrade genom att engagera barn och unga i att arbeta med frågor som rör rättvis handel och etisk konsumtion. Jag tackade förstås jag. Nu på måndag åker jag iväg till Stockholm för att få en fördjupad utbildning i hur man kan arbeta med barn och ungdomar vad gäller Fairtrade. Det ser jag fram emot, att suga åt mig all kunskap som går. Den 28e maj ska jag och Birgit Sievers, kommunalråd och orförande för Fairtrade City Jkpg, föreläsa om Fairtrade för årskurs 7 i Bankeryd. Det ska bli så kul. Att få syssla med sånt jag brinner för är ju absolut det roligaste som finns och att kunna påverka någon i att handla etiskt är minst lika viktigt. Så here we go. Välj Fairtrade nästa gång du handlar, för då främjar du för så mycket bättre. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela