EC och tygblöjor

Publicerad 2014-01-31 15:49:00 i Barn, Tips,

Tarik i Imse Vimse, träningsbyxa
 
Jag tänkte skriva lite om EC- elimineringskommunikation som vi har kört med Tarik sen han var ca. 3-4 månader. För oss har det inneburit att vi har svarat på hans signaler för kiss och bajs och då erbjudit en potta. Bebisar föds med att kommunicera när de behöver kissa och bajsa, precis som de säger till när de är hungriga, trötta och vill ha närhet.
 
Jag började med detta ganska tidigt för jag tyckte mig se signalerna och det blev en självklarhet att erbjuda honom potta. Både min man och jag, men också farmor som han har varit mycket hos, har lärt orss när han behöver gå på pottan och vi har tidigt fått ordning på dessa rutiner. 
 
För mig var det ganska tungt i början. Anledningen är att det blev många blöjbyten och pottsittningar. Det tog lite i ryggen då Tarik var ganska tung som bebis. Men efter några månader tycker jag att det blev allt smidigare. När jag såg att det resulterade i mindre blöjor kunde jag inte bara sluta. Han kissade och bajsade oftast på pottan.
 
Hur mycket ska man sätta barnet på pottan då? Ja, i början var det mycket rutin, alltså efter mat och sovstund. Då kom det alltid nåt. Efter ett tag fortsatte vi men vi kunde också se signalerna utöver detta. Vi lärde honom ganska snabbt var pottan är och var man bajsar. Inte konstig att detta var bland det första han lärde sig. Vi har pratat mycket om detta med honom och gjort ljud ifrån oss när han bajsar eller kissar. Belönat har vi också gjort i form av klappning så att han vet att det är precic där han ska utföra sina behov. 
 
Fördelen med EC har också varit att vi har kunnat ha honom utan blöja för lufning under en längre stund. Vet man att han har precis kissat på pottan, kan han lufta sig i babygymmet utan att kissa. Bland det bästa med att potta Tarik har varit att han har kunnat sitta på pottan i en kvart utan problem, och då har jag haft tid till att göra mig iordning. Numera sitter har inte på pottan för att han kan gå upp själv, nu är han tillräckligt stor för en toaring och kan sitta där en stund. 
 
För oss har det varit en stor framgång. Vi har periodvis inte haft någon bajsblöja men ibland kan det bli sämre beroende på utveckling, tex vid utvecklingsfaser, sjukdomar eller tänder. För att det har varit en stor framgång har vi då också kunnat använda oss av tygblöjor. Då vi oftast har kissblöjor är det väldigt smidigt, ekonomiskt och miljövänligt. Vi använder en vikblöja i bomull som vi viker till en limpa och har denna till en byxblöja som är av PUL-laminerat tyg- vattenavstötande. Vid blöjbyte byter vi bara själva limpan och ersätter med en ny. Jättesmidigt. Jag har också köpt några all-in-one blöjor (som ser ut som vanliga engångs) som har ytterst ett ytskikt i PUL-laminerat tyg. Insidan har absorberande lager i microfleece. Då dessa är ganska dyra kör vi med dem om vi ska ut på en längre tur. Nattetid har vi engångs. Åker vi iväg på längre resor eller är borta några dagar kör vi också med engångs. Vi har anpassat detta efter hur mycket vi kan och orkar. 
 
 
 
Tarik i sin blöjbyxa i pul med en vikblöja som jag viker till limpa.
 
 
 
En blöbyxa som man kan ha hela blöjperioden då den går att anpassa efter vikt. 
 
 
Och här i en all-in-one. Vid blöjbyte måste hela blöjan tvättas. Detta är en mannamaa, bästa blöjan ever, gjord i Finland. Har man råd ska man ha flera av den här sorten.
 
Jag älskar våra tygblöjor. De är superfina på och så smidiga att använda. Jag tror att många är avskräcka från tygblöjor och anser att det är äckligt att använda eller anser att det är onödigt då det finns engångsblöjor. Men idag har vi till skillnad från förr tvättmaskiner som har ekonomival och dagens tygblöjor finns i nya modeller som är lättskötta. Bebisens rumpa mår bättre av tygblöjor! Faktum är att många som haft blöjirritation blir bättre när de får tygblöjor i stället för engångs. Den enda nackdelen, som jag ser det, är att de är dyra i inköp, men det lönar sig ändå med tiden. Dessutom kan man ju använda dem till flera barn och de har bra andrahandsvärde om man vill sälja dem.
 
 
Den till vänster är alltså BumGenius Flip med vikblöja i bomull som inlägg. Jag har några inlägg också som är bättre med att absorbera kiss i microfiber som vi använder när vi ska ut. Den till höger är MannaMaa all-in-one. Sen har jag några Imse Vimses all-in-one i eco bomull. Finns ett hav av olika tygblöjor.
 
Jag önskar verkligen att alla nyblivna mammor kunde få med sig en tygblöja hem från BB, det vore nåt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela