Ris med potatis i ugn

Publicerad 2014-04-01 19:09:00 i Recept - Mat,

Blev så himla sugen på den här rätten idag. Har varit en riktig klassiker när jag växte upp hos mina föräldrar. Jag vet inte varför, men allt sånt mamma har lagat har jag lämnat därhän. Känns svårt att toppa och jag intalar mig själv att det är omöjligt att laga. Precis som med kåldolmar, fyllda paprikor i sås, burek...ja, finns massor av rätter att nämna. De tilläger ju alltid nåt extra, extra fett eller nåt som gör rätten sådär speciellt smarrig. 

Att laga den här rätten är absolut inget avancerat men nåt som jag aldrig lagat innan. Så otroligt gott med krispigt ris runtom och sådär söt potatis on top. En rätt värd att pröva. Passar bra till kyckling eller fisk. 
 
Gör såhär:
Skölj ris ca. 2-3 dl. Lägg i en form. Blanda ca 3 dl vatten med hönsbuljong. Häll detta över riset. Jag hade svårt att veta exakt hur mycket vatten det ska i, men det ska ju täcka riset och lite till. Jag hällde på vatten allteftersom, ville inte att det skulle brännas vid. Skiva potatis tunnt och lägg ovanpå. Strö över lite paprikapulver och peppar. In i ugnen i ca. 30 min på 200 grader. Efter lite mer än halva tiden kom jag på att jag skulle skiva över lite smör, så gör det också. Gott och enkelt. Påminner om dagar när vi åt detta hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela