En simpel efterätt

Publicerad 2014-04-28 11:51:00 i Recept - Mat,

Har varit på jakt efter ett bra muffinsrecept, något med choklad med hallon. Hittade detta och måste säga att det är otroligt gott och saftigt. Väldigt enkelt att baka dessutom. 
 
Ingredienser
150 g smör
1 dl kakao
1/2 dl yoghurt
3 st ägg
2 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Cheesecakefyllning
150 g Philadelphiaost
1 st äggula
3 msk florsocker
frysta hallon
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och vispa ner kakaon, låt svalna. Rör ner yoghurten. Vispa samman ägg, socker och vaniljsocker till en fluffig smet. Häll ner det smälta smöret och blanda väl. Rör ihop mjöl med bakpulver och blanda sedan ner i äggsmeten försiktigt. Fyll myffinsformarna med 2/3 smet. 

Rör ihop osten med äggulan och florsocker. Fördela fyllningen i muffinsformarna och dra med en gaffel så att smeten marmoreras. Tryck lätt när hallon, ca. 3 st/muffins, i smeten och baka mitt i ugnen i ca. 20 min.
Två dagar tog det innan alla muffinsar var uppätna. Jag ville baka igen, men då testade jag att göra en kaka på smeten utan cheesecakefyllningen. Galet gott. Gräddas i ca. 200 grader i 25-30 min.  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela