Tips vid förkylning

Publicerad 2014-03-17 11:37:00 i Tips,

Nu är Tarik förkyld igen. Han har rethosta som inte vill släppa och på det fick han feber inatt. För att lindra hans hosta gjorde jag mandelmos. Mandlar ska vara bra vid ont i halsen. Min kompis Saleem, som är från Indien, äter alltid mandlar när han har ont i halsen. Helst ska man tugga på en mandel så länge så möjligt för att frigöra dess goda egenskaper. Då barn har svårt för detta gjorde jag en mos på mandlar till Tarik.
Lägg mandlarna i vatten över natten. Riv bort skalet, kan vara tidskrävande. Mosa mandlarna med stavmixer, tillsätt rapsolja och gurkmeja. Gurkmeja har viktiga medicinska egenskaper, den motverkar bland annat inflammation. I laboratorieförsök har den också visat sig hejda tillväxten av olika sorters cancertumörer, bland annat bröstcancer, lungcancer, hudcancer och prostatacancer. Jag tillsätter gurkmeja i ganska mycket, extra mycket vid förkylning för att hämma inflammation. 
Det gick hem hos Tarik. Vi tar några teskedar under dagen så hoppas vi på bra resultat. 
En god drink fick det bli också. Koka ingefära en stund och låt stå för att svalna. Tillsätt under svalningen nyponskalmjöl (som är otroligt C-vitaminrik) och låt stå ytterligare en stund. Sila och häll upp i glas. Blanda i honung, gurkmeja och kanel. Drick under dagen, gärna när den fortfarande är ljummen. Nu hoppas vi att den här förkylningen försvinner lika fort som den kom! 

Kommentarer

Postat av: Carin

Publicerad 2014-03-18 09:07:31

Ett tips är att skålla mandeln så går den jättelätt att skala sen!
Lägg mandeln i vatten och koka i ca 1 min, ta bort kastrullen och spola kallvatten på mandlarna. Skalet har nu blivit lite bubbligt, bara att trycka på mandeln så flyger den ut.

Svar: Oj! Hade jag ingen aning om! Tack för tipset, måste testa nästa gång!
minasstil.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela