Rödbetssallad

Publicerad 2014-01-22 12:09:00 i Recept - Mat,

Rödbetan med dess fantastiska hälsoegenskaper är nåt jag äter ofta på vintern.  Den består av en blandning av mineraler och fytokemikalier som gör att man blir mer motståndskraftig mot infektioner. Rödbetor ökar cellernas syreupptagning och lindrar störningar i blod, lever och immunsystem. Jag gör en stor sats sallad som sedan kan stå i veckor i kylen (fast så länge brukar den inte stå för den äter vi upp ganaka fort), bara att ta fram och äta. 
 
 
Koka rödbetorna med skal i ungefär 1h. Vill man ha mer motståndskraft vid tugg kan man koka mindre, det är en smaksak. Jag gillar när den är nästan genomkokt. Då kan jag också enkelt mosa till bebismat.
 
Skala rödbetan, det går nästan att peala av skalet. Skär i bitar så stora som du vill ha dem. Skär i en skål som sedan kan stå i kylskåp. Häll på rikligt med olivolja, rapsolja och aceto balsamico och salta efter tycke. Var inte rädd med oljorna och balsamicon för det är de som konserverar salladen. Olivoljan konserverar och vinegärn dödar bakterier. Ibland brukar jag även pressa i vitlök! Fantastiskt gott! Blanda runt när du ska ta av den.
 
 
Bästa salladen såhär i vintertider!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela