Lättbakat bröd

Publicerad 2014-01-30 10:04:00 i Recept - Mat,

 
Sent igårkväll kom jag på att brödet är slut här hemma. Hur bakar man ett bröd utan jäst och tid för jäsning? Jo, man använder bikarbonat. Bikarbonat fungerar som jäsningsmedel men då i samband med något surt som filmjölk eller joghurt som degvätska. Jag hade en burk turkisk yoghurt som jag ville ta till användning så då blev receptet såhär:
 
Ekologiskt bröd med yoghurt
1 limpa
 
8 dl vetemjöl
2 dl havregryn
0,5 dl hampamjöl 
0,5 dl nyponmjöl
ca 0,5 dl solroskärnor
1 msk bikarbonat 
50 gram smör
5 dl turkisk yoghurt 
lite vatten ifall degen blir för ´hård´
 
Smält smöret och ta lite av det till att smörja en avlång form med. Bröa med ströbröd. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Häll i det smälta smöret och yoghurten. Rör om och knåda degen ordentligt. Jag använder matberedare då jag slipper bli skitig om händerna och för att det går fortare. 

Lägg degen i den smörade & bröade formen och ställ in i ugnen på 175 grader. Efter ca. 
en timme är brödet klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela