Förkylningstider

Publicerad 2014-01-27 23:18:00 i Recept - Mat, Tips,

Vi är småförkylda här hemma, men vem är inte det just nu? Jag har en bra lösning på hur man får i sig c-vitamin men kan strunta i det tråkiga teet. Jag blir så less på tee efter nån dag och kan inte med ingefära! Så igårkväll, när jag såg att hanen i familjen också börjar snyta, fick jag en idé och gjorde icetea. Skitgott och bra nu i förkylningstider och kan drickas med gott samvete. Du behöver absolut inte vara förkyld för att ta dig ett glas! Barn älskar det med så varför ska inte hela familjen få sig nåt gott att dricka?
 
 
Icetea med smak av apelsin 
 
ca. 2 liter vatten
2 teepåsar ( jag använde Icas I love Eco, grönt te med smak av apelsin och svartvinbär)
skal och saft av 1 apelsin (ekologisk såklart)
skal och saft av 1 citron (också ekologisk)
ingefära, skär i bitar så mycket du vill ha
1 dl nyponskal (för extra c-vitamin)
rörsocker alt. honung
 
Koka upp vattnet med teepåsarna och frukten. När det kokat upp häller du på nyponskalet och tar bort från spisplattan och låter dra i ca. 30 min. Blanda och rör om då och då. 
Sila och ställ tillbaka på plattan och häll på önskad mängd rörsocker och låt koka upp. Eller, sila och blanda i önskad mängd honung. Tänk på att honungen försämras vid en temperatur över 40 grader och vid 70 grader har det helt förstörts. Så, för att honungen ska ha effekt, låt teet svalna och rör sedan i honungen. 
Till Tarik häller jag undan en liten del som jag sedan smakar av med lite honung.  
 
 
 
 
Ställ i kylskåp och servera med is om du inte har ont i halsen! Voilá! Fantastiskt gott med smak av apelsin och lite nypon!! Mmmm

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela