potatisbollar

Publicerad 2014-02-10 18:21:00 i DIY, Recept - Mat, Tips,

 
 
Dessa krispiga potatisbollar är otroligt goda. De är perfekt krispiga på utsidan och smälter på insidan. Perfekt som mellanmål för de små men går äver utmärkt att ha när man bjuder på plockmat! Såhär i sportlovstider går det utmärkt att göra dessa tillsammans med barnen. Det är så kul att rulla i ströbrödet. 
 
Panko ströbröd som jag använder är ett Japanskt luftigt ströbröd som är skuret i flingor vilket ger en helt annorlunda smak och utseende än "vanligt" ströbröd. Det är krispigt och fluffigt. Panko finns där av en anledning, asiaterna vet hur man friterar sina räkor och grönsaker. Jag använder det ofta när jag steker fisk och jag föredrar det framför ströbröd! Det är värt att testa. Ska finnas i de flesta mataffärer, fråga annars.
 
Potatisbollar
 
2 stora bakpotatisar
2,5 dl vetemjöl
1 msk majsmjöl eller maizena
1 tsk salt
1/4 tsk vitpeppar
2 ägggula 
3,75 dl panko ströbröd
4 msk extra virgine olivolja
ketchup
 
Värm ungnen till ca. 200C. Lägg plåten i ugnen så att den värms ordentligt. 
 
Skala och riv potatisen och lägg i en stor skål. Häll på kokt vatten och låt stå i 10 minuter. 
Därefter lägger du potatisen i ett durkslag och spolar med kallt vatten. Pressa ut vattnet från potatisen och lägg tillbaka i en stor skål. Tillsätt mjöl, majsmjöl, salt, peppar och äggula och rör runt. 
Häll panko på en tallrik.
 
Med en våt hand tar du en tesked av potatisblandningen och rullar till en liten boll som du sedan rullar i panko. Gör så med hela smeten. Ta försiktigt fram den varma plåten från ugnen och häll på 2 msk olivolja. Lägg snabbt bollarna på plåten och dugga försiktigt över av resterande olja. Baka i ugnen i ca. 30 min till de är bruna och krispiga. Servera gärna med hemgjord ketchup! 
 
 Once you pop, you can't stop!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela