Att göra egen ansiktskräm

Publicerad 2014-02-20 15:35:00 i DIY, Tips, övrigt,

 
Att göra egen ansiktskräm är inte alls så svårt. Jag har hela tiden trott att det ska vara så himla krångligt. Att man behöver ha en massa saker hemma för att få ihop det. Sen ska man smälta, röra, inte för varmt.... ja, lite att hålla reda på ändå. Så igårkväll tog jag tag i saken. Jag behöver en ansiktskräm och Tariks torra kropp behöver smörjas in ordentligt. 
 
Jag utgick ifrån vad jag har hemma. Du behöver olika oljor och något som binder oljorna, i mitt fall kokosolja. Den är gråvit, fast och luktfri. När temperaturen stiger till 25–28 grader övergår den i flytande form. När du tar lite fast kokosolja mellan dina fingrar smälter den omedelbart. Här hemma använder jag den ganska ofta, till lite allt möjligt! Här är några användningsområden för just kokosolja:
  • Bra vid eksem och för att lindra psoriasis.
  • Klåda från mindre hudutslag lindras snabbt med kokosolja.
  • Använd vid massage!
  • Kokosolja gör huden mjuk, minskar rynkor och fläckar. Under vintern är det bra då huden kan vara extra torr. Huden blir len, det fungerar på hela kroppen.
  • Även ansiktet där du kan smörja under ögonen för att minska svullnad, påsar och rynkor.
  • Ta en matsked kokosolja i badkaret eller babyns balja. Huden blir otroligt mjuk. Jag tar en klick i Tariks badbalja och smörjer in honom efteråt också. 
Om kokosoljans goda häloeffekter kan ni hitta på nätet. Jag blev förvånad över hur bra den är! Jag beställer min på nätet (vitaminvaruhuset.se med fri frakt) eller köper på hälsokost. Välj en kallpressad kokosolja då den behåller essentiella fettsyror och värmekänsliga vitaminer. 
 
Nåväl, i min ansiktskräm har jag:
 
Honung - istället för bivax. Honung är bakteriedödande vilket är väldigt bra för alla hudtyper men speciellt för de med acneproblem. Honung fungerar lugnande och mycket återfuktande och kan till och med bleka ärr och läka sår. Dessutom innehåller den antioxidanter, vitaminer och mineraler.
 
KokosoljaKokosolja består nästan helt av mättade fettsyror. Därför är oljan fast i rumstemperatur och har lång hållbarhet. Ekologisk kokosolja innehåller antioxidanter och absorberas lätt av huden. Dess krämiga konsistens gör den också lämplig i produkter där man vill binda ihop ingredienserna eller få en fastare konsistens. Har en anti-septisk och anti-bakteriell förmåga. 
 
RapsoljaEkologisk kallpressad rapsolja är en bra och mild basolja att använda i hudvård. Oljan är rik på essentiella fettsyror, med en sammansättning av omega 3-6-9 som verkar mjukgörande och skyddande för huden. Ekologisk rapsolja innehåller dessutom antioxidant E-vitamin och flera fytosteroler som verkar anti-inflammatoriskt. Rapsolja är särskilt bra till torr hud och mot eksem.
 
Olivolja Oljan är mjukgörande, närande och har en skyddande effekt på huden. Den sägs också fungera bra på olika slags eksem.
 
Weledeas Lavender relaxing body oil -  Innehåller mandelolja, sesamolja, lavendelolja, äkta eteriska oljor. Hjälper huden att bevaras mjuk och smidig. 
 
Weledas Wild Rose Smooting facial oil - Innehåller fina, väl utvalda växtoljor såsom ekologisk nyponfröolja, mandelolja, jojobaolja, persikokärnolja och jättenattljusolja. De förser huden med extra näring och vitalitet och hjälper till att bevara dess naturliga elasticitet. 

Såhär gör du:
 
Eftersom jag gick lite på känsla kan jag inte ge de exakta måtten. Lite ungefär såhär:
 
ca. 1 tsk fast honung
2 dl kokosolja
1 dl rapsolja
0,5 dl olivolja
1 dl lavender olja
0,5 dl av annan olja
burk
 
Smält honung och kokosolja i vattenbad. Tänk på att blandningen inte får bli alltför varm. Då försvinner honungens och kokosoljans alla goda egenskaper. Försök att röra om så att honungen löser upp sig. Rör om ett tag och tillsätt därefter de övriga oljorna. Rör om hela tiden. Ställ i kylskåp i ca. 15 min. Gå fram till kylskåpet nån gång och rör lite. 
 
 
Blandningen kommer fortfarande vara lös. Nu tar du fram blandningen och häller över till en ny skål och kvar blir det som syns på bilden till höger, honungen. Du vill nämligen inte ha det som är kvar av honungen i krämen för det gör att den blir söt och klibbig och det vill du få bort. Rör om i blandingen och ställ tillbaka i kylskåpet. 
 
 
Efter ytterligare ca 15-20 min i kylskåpet börjar blandningen att få fast form. Du kan blanda den till fast form..När den blir fast som på bilden ovanför kan du lägga den i en glasburk. Färdigt! Förvara krämen mörkt och tänkt på att den inte kan hålla hur länge som helst. Kanske 2 månader top. Man kan också alltid smälta om blandningen och tillägga nåt..Jag smälte om min blandning för att sila bort honungen då den blev kletig och söt.
 
Nu är jag sugen på att gå ett steg längre. Jag ska beställa hem lite produkter, bland annat naturligt e-vitamin som gör att produktens hållbarhet förlängs. Sheasmör, bivax, jojobaolja, eteriska oljor...ja oj vad mycket det finns, och ekologiskt dessutom. Min förhoppning är att börja sälja egna ansikts- och hudlotions. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela